Dieta niskotiolowa w zatruciu metalami ciężkimi

Dowiedz się jakie pokarmy mogą wywierać negatywny wpływ na Twoje samopoczucie przy zatruciu metalami ciężkimi oraz, jak możesz wpłynąć na jego poprawę.

Dieta jest ważna niezależnie od naszego stanu zdrowia. Jeśli chcesz być zdrowym, musisz zwracać uwagę na to, co jesz. W różnych chorobach stosuje się różne modyfikacje odżywiania, podobnie jest w przypadku zatrucia metalami ciężkimi. Spora część osób zatrutych rtęcią, źle się czuje po spożyciu pokarmów i suplementów o dużej zawartości tioli. Wynika to z zaburzeń szlaków metabolicznych cysteiny, wywołanych przez rtęć oraz dużej ilości związków z jedną grupą tiolową w tych pokarmach i suplementach. Jak pisałem w tym artykule, środki chelatujące zawierają dwie grupy tiolowe (sulfhydrylowe), które tworzą trwalsze wiązania i są w stanie usuwać metale ciężkie z naszego organizmu. Natomiast produkty wysokotiolowe, zawierają dużą ilość związków z jedna grupą tiolową, które słabo wiążą metale ciężkie i jedynie przemieszczają je po naszym organizmie, negatywnie wpływając w ten sposób na nasze samopoczucie. Krótko pisząc, spożywanie żywności wysokotiolowej powoduje redystrybucje metali cieżkich, tak jak robi to np. chlorella.

Jak sprawdzić, czy jesteś wrażliwy na żywność wysokotiolową i masz problemy z metabolizmem cysteiny?

Możemy to zrobić poprzez całkowite wykluczenie wszelkich pokarmów z kolumn „Unikać” w tabelach zamieszczonych na dole, na pewien okres czasu. A następnie dość szybko wprowadzamy znaczne ich ilości i obserwujemy swoje samopoczucie przez cały okres wykluczenia i ponownego wprowadzenia. Lista tych produktów i pokarmów została sporządzona na podstawie doświadczeń wielu osób. Nie wszystkie zawarte w nich pokarmy są wysokotiolowe, niektóre znacznie zwiększają poziom cysteiny w organizmie, mimo niskiej zawartości tioli. Dlatego typowe diety niskosiarkowe nie sprawdziły się i nie sprawdzają w tym celu. Poniżej opisałem przebieg próby na nietolerancje tioli i cysteiny.

Próba nietolerancji tioli i cysteiny

Krok 1

Na okres 9 dni całkowicie wykluczamy wszystkie produkty i pokarmy z kolumn „Unikać”. Należy równiez odstawić wszystkie suplementy wysokotiolowe i zawierające cysteinę np. izolaty białka, NAC, ALA, MSM, DMSO, glutation, chlorelle, ekstrakty ziołowe  itp. (pomijając już fakt, że część z nich jest niedozwolona na protokole). A więc wstrzymujemy się również przez ten tydzień z chelatacją. Po około 4-7 dniach działanie tioli zaczyna słabnąć i powinieneś zacząć dostrzegać różnicę w samopoczuciu.

Jeśli Twoje samopoczucie ulegnie poprawie podczas przerwy od spożywania produktów wysokotiolowych to powinieneś trzymać się diety niskotiolowej lub całkowicie ich unikać. Niektórzy nie muszą całkowicie wykluczać wszystkich produktów i tolerują małe ich ilości. Niestety duża część osób wrażliwych na tiole, nie toleruje nawet małych ich ilości i osoby te muszą całkowicie zrezygnować ze spożywania tych pokarmów i przyjmowania suplementów wysokotiolowych oraz zawierających cysteinę. Należy też pamiętać o tym podczas zakupu nowych suplementów.

Jeśli Twoje samopoczucie będzie się pogarszać wraz z upływem czasu podczas wykluczenia żywności wysokotiolowej to znaczy, że należysz do grupy osób, którym brakuje cysteiny i powinieneś spożywać produkty wysokotiolowe oraz możesz przyjmować suplementy wysokotiolowe i zawierajace cysteinę.

Krok 2

W dniu 10 wprowadzamy dużą ilość pokarmów wysokotiolowych na okres 7-10 dni, zaczynając od jednego posiłku i obserwujemy swoje samopoczucie. Suplementy wciaż są wykluczone. Jeśli będziesz czuć się gorzej po spożyciu produktów wysokotiolowych to przerywasz ich przyjmowanie i trzymasz się diety niskotiolowej lub calkowicie ich unikasz w zależności od reakcji organizmu. Może też się zdarzyć tak, że po spożyciu pokarmów lub suplementów wysokotiolowych będziesz czuć się świetnie, a po kilku godzinach Twoje samopoczucie wyraźnie się pogorszy i tak w kółko lub aż do stałego pogorszenia samopoczucia. Taka reakcja również oznacza nietolerancje na tiole i oznacza ich znaczną restrykcję lub calkowitą eliminacje.

Tabele pokarmów nisko i wysokotiolowych

WARZYWA
Dozwolone Unikać
Awokado, Bakłażan, Bataty, Burak liściowy, Cukinia, Dynia letnia, makaronowa, piżmowa, ziomowa, żołędziowa, Fenkuł włoski, Kabaczek, Karczochy, Koper ogrodowy i włoski, Kotewka orzech wodny, Kukurydza, Maranta trzcinowa, Marchew, Ogórki, Papryka czerwona, żółta, chili ancho, pasilla, Pasternak, Pędy bambusa, Pochrzyn chiński, Pomidor, Sałaty, Seler, Tapioka, Ziemniaki. Botwina, Brokuły, Brukiew, Brukselka, Cebula, Cebula szalotka, Chrzan, Czosnek, Fasola szparagowa, Jarmuż, Kalafior, Kapusta chińska, pekińska, pastewna, kiszona, Por, Rzepa, Rzodkiew, Rzodkiew japońska, Szczypior, Szparagi, Szpinak, Topinambur.

 

OWOCE
Dozwolone Unikać
Agrest, Arbuz, Banany, Borówki, Brzoskwinia, Cytryna, Daktyle, Figi, Granat, Grejpfrut, Gruszki, Gujawa, Jabłka, Jagody, Jagody acai, Kiwi, Kokosy, Kumkwat, Liczi, Limonka, Melon honeydew, kantalupa, kasaba, Oliwki zielone i czarne, Owoc drzewa chlebowego, Owoce dzikiego bzu, Persymona, Wiśnie, Śliwki. Ananas, Owoc tamaryndowca, Papaja, Szarańczyn strąkowy (karob, chleb świetojański).

 

ZBOŻA, PSEUDOZBOŻA, STRĄCZKI, MĄKI, KASZE, NASIONA ITP.
Dozwolone Unikać
Jęczmień, Kasza bulgur, Mak, Mąka kasztanowa, kukurydziana, razowa, ryżowa, Nasiona dyni, słonecznika, Orkisz, Owies, Polenta, Pszenica, Ryż, Semolina, Siemię lniane, Sorgo, Żyto. Groch (wszystkie rodzaje), Gryka, Kasza gryczana, Kiełki fasoli, Kłębian kątowaty, Komosa ryżowa (quinoa), Mąka gryczana, Nasiona Chia, Sezam, Soczewica (wszystkie rodzaje), Soja, Tahini, Tempeh.

 

ZIOŁA I PRZYPRAWY (ŚWIEŻE I SUSZONE)
Dozwolone Unikać
Anyż, Bazylia, Bazylia tajska (horapa), Biały pieprz, Cynamon, Gałka muszkatołowa, Goździki, Imbir, Kardamon, Kminek, Liść laurowy, Liście limonki kaffir, Majeranek, Mango, Mięta pieprzowa, Mięta zielona, Nasiona kminku, Nasiona selera, Oregano, Papryka w proszku, Pieprz biały, Pieprz czarny, Pietruszka, Rozmaryn, Sól, Szafran, Szałwia, Trawa cytrynowa, Tymianek Kurkuma (nie jest wysokotiolowa, ale mocno podnosi ich poziom w organizmie), Kolendra (nie jest wysokotiolowa, ale unikamy jej z względu na właściwosci chelatujące, aby nie doprowadzać do niepotrzebnej redystrybucji), Liście mniszka lekarskiego,

 

MIĘSO I PODROBY
 Dozwolone  Unikać
Bażant, Bekon, Buraki, Dziczyzna, Gęś, Gołąb, Jagnięcinia, Kaczka, Kiełbasa bolońska, Kiełbasa pepperoni (może zawierać dodatki wysokotiolowe np. czosnek), Królik, Mięso i podroby wieprzowe, wołowe, z indyka i kurczaka, Mięso wędzone, Przepiórka, Salami, Sarnina, Scallopini, Szynka

 

RYBY I OWOCE MORZA
Dozwolone Unikać
Flądra, Halibut, Homar, Karp, Krewetki świeże, Łosoś, Makrela, Makrela królewska, Makrela złota, Małże, Ostryga, Ośmiornica, Pasta krewetkowa, Pstrąg, Rekin, Ryba fermentowana, marynowana, suszona, wędzona, Sardela, Sardynki, Skorupiaki, Śledź wędzony, Ślimaki, Tuńczyk, Uchowiec (słuchotki), Węgorz

 

NABIAŁ I PRODUKTY MLECZNE
Dozwolone Unikać
Masło Jaja, Maślanka, Mleko każdego zwierzęcia, Mleko sojowe, Serwatka, Sery (wszystkie włącznie z sojowym), Śmietana (kwaśna też), Tofu, Twarogi

 

INNE
Dozwolone Unikać
Annato, Mleko ryżowe, migdałowe Cukier biały, brązowy, Ekstrakt migdałowy, Miód, Pieczarki, Ocet biały, Olej bawełniany, sezamowy, sojowy, z wątroby dorsza, Orzechy nerkowca (mogą zawierać duże ilości pleśni), Piwo, Spirytus, Żelatyna Czekolada, Ekstrakt drożdżowy, Kawa, Musztarda, Orzechy ziemne, Sos Worcestershire, Zupa miso

Alergie i nietolerancje

Uczulonym można być dosłownie na każdy pokarm. Przy zatruciu rtęcią moga pojawić się nie tylko alergie, ale również nietolerancje pokarmowe. Alergie przy zatruciu rtęcią są wynikiem kilku czynników przez nią wywołanych np. nieprawidłowej pracy naszego układu pokarmowego – zaburzonej flory bakteryjnej, nieszczelnych jelit, problemów z trawieniem wywołanych niedostatecznym wytwarzaniem enzymów trawiennych, które wynikają z nieprawidłowej pracy gruczołów je wydzielających itd. Natomiast nietolerancje wynikają z zaburzeń metabolicznych również spowodowanych zatruciem rtęcią. Po prostu jakiś ze składników danego pokarmu nie ulega prawidłowemu metabolizmowi przez wątrobę, ponieważ jej praca została zaburzona przez rtęć. Jak widać jest to dość złożony problem o wielu współzależnościach. Osoby zatrute rtęcią bardzo często są wrażliwe na wiele pokarmów i środkow. Problem znika wraz z usunięciem rtęci, lecz może nasilać się podczas chelatacji.

Innymi pokarmami i środkami, które mogą sprawiać problemy ze względu na problemy z metabolizmem jakiegoś z ich składników mogą być produkty:

  • Zawierające dużą ilość tyraminy: wszystkie sery (z wyjątkiem farmerskiego), jogurt, śmietana, wątróbka (ze wszystkich zwierząt), mięso wyprodukowane z użyciem nakłuwacza lub tłuczka w celu jego zmiękczenia, kiełbasa i mięso fermentowane, ryby suszone, marynowane i fermentowane, dziczyzna, pasta krewetkowa, piwo (bezalkoholowe również), wino czerwone, białe, chianti, sherry, awokado, ekstrakt drożdżowy, banany, melon honeydew, przejrzałe i puszkowane figi, rodzynki, sosy sojowe, zupa miso, fermentowana fasola, fermentowane przyprawy i tofu.
  • Wymagające udziału monoaminooksydazy (MAO): przejrzały bób, wszystko co zawiera kofeinę, czyli herbata, kawa, napoje energtyczne, niektóre napoje gazowane np. Coca Cola, Pepsi, Mountain Dew, Dr. Pepper, itp. żeń szeń i czekolada.
  • Zawierające dużą ilość siarczyn: kapusta kiszona, wino, sok winogronowy, przetworzony sok z limonki i cytryny, świeże i suszone owoce, melasa, pektyna, sosy (włącznie z sosami własnymi z mięs), toppingi owocowe, wiśnie maraschino, marynowana papryka, cebula, pikle, dodatki poprawiające smak, ocet winny i słodowy, świeże krewetki, mrożone, suszone i puszkowane ziemniaki, skrobia kukurydziana, świeże grzyby, winogrona, piwo, suchy dorsz, zupki w proszku, herbata ekspresowa, syropy, żelki, żelatyna, kokosy, ciastka, mrożone ciasto do ciast i pizzy, krakersy i ogólnie puszkowane pokarmy o jasnym kolorze oraz leki.
  • Zawierające dużą ilość melatoniny: płatki owsiane, słodka kukurydza, ryż, rzodkiew japońska (biała), imbir, pomidory, banany oraz jęczmień.
  • Zawierające dużą ilość tryptofanu: spirulina, wodorosty, soja, twarogi, mięso i podroby, nasiona dyni, grejpfruty, nasiona arbuza, migdały, fistaszki, drożdże spożywcze (również te stosowane w browarnictwie), lody, jogurt i mleko zwykłe oraz słodzone.
  • Stanowiące źródło fenyloalaniny: głównie mięso oraz aspartam.
  • Zawierające dużą ilość salicylanów: migdały, porzeczki, jagody, jabłka (również cydr i ocet jabłkowy), winogrona, rodzynki (również wino i ocet winny), owoce dzikiej róży, nektarynki, morele, brzoskwinie, pomarańcze, mandarynki, śliwki, wiśnie, goździki, papryka, papryka chili, cayenne, ogórki, pikle, pomidory, kawa, herbaty (wszystkie).
  • Zawierające miedź: podroby, bulion warzywny robiony na kościach, skorupiaki, łosoś, owoce morza, orzechy (wszystkie), kiełki pszenicy, otręby pszenne, jęczmień, owies, awokado, grzyby, rzodkiew, buraki, zielone warzywa liściaste, olej kukurydziany, margaryna, drożdże, czosnek, pomarańcze, rodzynki, suszone owoce, soczewica, soja, tofu, fast foody.

*Są to jedynie przykładowe produkty, które podałem w celach orientacyjnych. W rzeczywistości listy tych produktów są znacznie dłuższe.

W celu ustalenia co nam szkodzi, a co nie w przypadku alergii i nietolerancji pokarmowych, można zastosować dietę rotacyjną. Pomoc dobrego dietetyka jest tutaj nieoceniona :-). Nie musimy wykluczać wszystkich takich pokarmów, a jedynie te, które nam nie służą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Inne ciekawe wpisy

Podstawowe informacje o protokole Cutlera

Podstawowe informacje o protokole Cutlera

Posiadasz lub posiadałeś srebrne "ciemne" plomby (amalgamaty)? A może od lat Twój stan zdrowia pogarsza się bez wyraźnej przyczyny lub chorujesz na jakąś chorobę przewlekłą? Jeśli Twoja odpowiedź brzmi twierdząco na choć jedno z pytań to metale ciężkie mogą być przyczyną twoich problemów.